עברית  |  Русский  |  English  |  
דגמי מחולל נייד  |  סיפאפ, מסיכות סיפאפ וציוד סיפאפ  |  



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



ווינג צון-שאלות ותשובות

מקור המידע העדכני, הרחב, המעמיק והמקצועי ביותר על ווינג צ'ון ייפ מאן בשפה העברית.
 
אנו מעלים כאן שאלות ותשובות בנוגע ללימוד ווינג צ'ון אשר אנו סבורים שיסייעו לכם להכיר טוב יותר את אמנות הלחימה המדהימה הזו ויעזרו לכם בהחלטה איך, מתי וכיצד להתחיל להתאמן. במידה ועולה שאלה נוספת, נשמח לצרפה כאן, לטובת המתענינים באמנות לחימה סינית ייחודית זו.


אני בן 58 ומעונין להתחיל ללמוד וינג צון, האם זה כדאי?

וינג צון הנה ,לדעתנו , אמנות הלחימה המציאותית היחידה כיום בעולם אשר מאפשרת למתאמן בה להגיע לרמות גבוהות של יעילות ואפקטיביות, גם בעשור השישי, השביעי והשמיני לחייהם.
בוינג צון לא תזדקקו למבנה גוף מיוחד, לגמישות גבוהה או ליכולות אקרובטיות. בנוסף, כושר גופני , למרות שתמיד יכול לתרום, אינו הכרחי באמנות לחימה זו.



איך אדע לבחור מדריך וינג צון שמתאים לי ולדרישות ולציפיות שלי באמנות הלחימה?

מדריך וינג צון טוב חייב להיות קשוב לציפיות שלך מהעיסוק באמנות הלחימה. כל אדם ושאיפותיו הוא.
בשיחה הראשונית, מדריך וינג צון איכפתי ומקצועי, יתחקר אותך לגבי הכיוון הכללי שלך ומטרותיך ויבחן יחד עמך האם קיימת התאמה בין הציפיות לבין תוכנית האימונים , ההכשרה והלימוד של זרם הוינג צון הספציפי.

מורה וינג צון טוב חייב להתאים תוכנית התקדמות אישית לכל תלמיד, לכן אימון אישי הנו הצורה הטובה ביותר למיקסום התועלת שבלימוד וינג צון קונג פו.
קבוצות קטנות של 5-6 אנשים הנה דרך נפלאה נוספת להתקדמות ולשיפור מהיר ומתמיד.



גרייט גרנד מאסטר ייפ מאן. אבי תורת הווינג צ'ון קונג פו בעת המודרנית ומורהו של ברוס לי האגדי.

שמעתי, קראתי וצפיתי בסרטי וידאו רבים על כמה יעיל ואפקטיבי וינג צון כשיטת לחימה, אבל כמה זמן יקח לי בכדי להפוך להיות מיומן באמנות לחימה זו?


באופן כללי, טכניקות קונג פו הנן יעילות באופן מיוחד עבור מצבי הגנה עצמית, כל עוד הן נלמדות ומתורגלות אצל מדריך משושלת קונג פו ידועה ואותנטית וכל עוד הטכניקות מתורגלות זמן ארוך דיו.

פירוש המילה קונג פו מייצג השגת יכולת או מיומנות באמצעות אימונים ותרגילים חוזרים ונשנים לאורך זמן.
בוינג צון, לעומת רבות משיטות הקונג פו האחרות, פרק הזמן לשיפור ביכולת הנו מהיר במיוחד. התרגילים , הטכניקות והרעיונות מקושרים מיידית למצבי קרב ולחימה כך שכבר בשיעור הראשון התלמיד חש ביעילותם ומתחיל להפנים את ההגיון מאחוריהם.




אני אשה במימדים קטנים, האם אוכל להתאמן בוינג צון מבלי לחשוש לפגיעה או מבלי שארגיש מפוחדת ו/או מאוימת מגדולים ממני?

הנוחות שלך והביטחון והבטיחות שלך במהלך האימון חשובים מאוד בעיננו.
שיטות האימון המיוחדות של זרם הוינג צ'ון שלנו מאפשר לבצע אימון איכותי וללא פשרות וכל זאת ללא פגיעות ופציעות וללא נזקים פסיכולוגיים. מטרת האימון היא לאפשר לך לחוש תחושת ביטחון הולכת וגוברת ולשפר את דרגות יכולת ההתגוננות וההגנה העצמית שלך.

האימונים הם כיפיים, באווירה נעימה, משוחררת לחצים ועם חיוך- זו הדרך הטובה ביותר ללמוד ולהתמיד.



מהיכן הגיע הוינג צ'ון?

ווינג צ'ון הפך לאמנות לחימה מוכרת לצורך הגנה עצמית, בעת המודרנית, בעיר פושאן (פאטסאן) אשר במחוז גואנגדונג (Guangdong) בדרום סין, בסביבות 1840. אמנות לחימה זו הושפעה בצורה ניכרת מהיכולות והמיומנויות אשר פיתחו אמני לחימה באמצעה של תקופת שושלת צ'ינג וכן הושפעה גם מהדרישות הצבאיות של אותה תקופה.
ווינג צ'ון כאמנות לחימה, מציגה גישה מלאה ומקפת ללימוד של הגנה עצמית ברמה הגבוהה ביותר. ווינג צ'ון מכסה טווח מלא של מיומנויות לחימה הגנתיות והתקפיות, יכולות כניסה, אגרוף, בעיטה, גרפלינג, הטלה, כלי נשק חדים וכלי נשק שאינם חדים.




נחשפתי לוינג צון לאחר צפייה בסרטים של ייפ מאן. אני מעוניין להצטרף ולהתחיל להתאמן. האם זרם הווינג צון שלכם קשור לייפ מאן בצורה ישירה?

ייפ מאן היה אמן לחימה וגרנד מאסטר בוינג צון, אשר לימד את השיטה בעיקר בשנות החמישים והשישים של המאה ה-20, בהונג קונג. אחד מראשוני תלמידיו היה אחיינו , לו מאן קאם, אשר ליווה אותו ואף סייע לייפ מאן בהדרכה במשך שנים רבות.
גרנד מאסטר לו מאן קאם הנו כיום הגרנד מאסטר של הוינג צון בטאיוואן ועומד בראש פדרציה עולמית לiוינג צון. אתה תלמד ווינג צון אצל תלמידו של לו מאן קאם בישראל, מוטי פנסו.



מוטי מימין ,באימונים במרכז העולמי של פדרצית הווינג צ'ון של לו מאן קאם, הרפובליקה של סין, טאייפה. מימין למעלה- בובת העץ המפורסמת של לו מאן קאם העומדת שם עוד מתחילת שנות השבעים.


האם יש לכם וינג צון למתחילים? כיוון שאני מאוד מתענין וקראתי הרבה על אמנויות לחימה סיניות, קונג פו ובעיקר וינג צון שהעקרונות שלו והפילוסופיה מאחורי השיטה מאוד נראים לי אבל אין לי ניסיון כלל

אל דאגה, לא תידרש להפגין ידע בשיעור הראשון...
להיפך היתרון הגדול והכיף הגדול באימוני אמנויות לחימה ובמיוחד בוינג צון, זה להיות תלמיד שמגיע עם כוס ריקה, כלומר שביודעין מגיע ללא תפיסות עולם קודמות שהוא חושב שהם נכונות או לא. זו גם הדרך הקצרה לספיגה של טכניקות ,רעיונות ועקרונות ללא הרגלים קודמים אשר לעיתים מעכבים את התלמיד מלהפנים וליישם את הנלמד.




אני חושב להתחיל להתאמן בווינג צון . אני מאוד מתענין באמנויות לחימה ותמיד רציתי להתאמן במשהו. צפיתי בכמה סרטונים ואני סבור שזה מענין. ראיתי שיש דגש בוינג צון על  עבודה ולחימה בטווח קצר, אבל האם ווינג צ'ון יכול להתמודד עם שיטות אחרות שמשתמשות בטווחים ארוכים?
שאלה מצוינת. וינג צון קונג פו מספק מגוון פתרונות גדול בטווח קרוב ליריב, מדגיש את ההגנה החזקה על המרכז וההתקפה החזקה מהמרכז. ווינג צ'ון מאמן את השמירה והשליטה על קו המרכז ואת ההגנה וההתקפה המשולבת אשר מתבצעת בטווח קצר מהיריב.
הסיבה לכך היא שרוב העימותים האמיתיים מתרחשים בטווח של אגרוף או של יד. זהו טווח שהרבה מאמנויות הלחימה לא מורגלים לו ומתקשים לתת לו פתרון. טווח זה מאוד מאתגר ומחייב תרגול ברמת הרפלקס, ברמה הטקטילית אבל מעל לכל- מחייב מבנה ומנח ידיים סופיריורי מבחינה גאומטרית.

אין זה אומר שוינג צון אינו יודע לתת מענה גם בטווחים אחרים.


 
לוחם ווינג צ'ון בלבן מול לוחם אגרוף תאילנדי. אינטנסיביות ללא הפסקה עד לניטרול היריב



המורה שלי גרנד מאסטר לו מאן קאם הנו מומחה עולמי במה שנקרא Short Bridge אבל חברו הטוב והקרוב גרנד מאסטר דאנקן ליאונג שהנו גם הוא מתלמידיו הבולטים של ייפ מאן, הנו מומחה עולמי במה שנקרא Long Bridge .
גרנד מאסטר לו מאן קאם שילב בשיטתו גם את ה-Long Bridge כך שהזרם וינג צון שלנו מכיל ידע מקיף בכל הטווחים, ישירות מבית מדרשו של ייפ מאן.


גרנד מאסטר לו מאן קאם, תלמידו ואחיינו של ייפ מאן, באימונים אישיים בגרמניה עם תלמידו הישראלי מוטי פנסו


הבנתי שוינג צון קונג פו היא למעשה אמנות לחימה של הכאה או סטרייקינג וקראתי שיש גם כאלה שמכנים אותה אגרוף סיני. מה ההבדלים בינה לבין אגרוף מערבי או אגרוף תאילנדי?

וינג צון עושה שימוש כנשק בכמעט כל חלק באנטומיה של גוף האדם.
דומה לאגרוף תאילנדי אבל לחלוטין ללא חוקים, הוינג צון עושה שימוש דומה במרפקים, ברכיות ואגרופים (בעיקר ישרים) אך עם דגש קטן יותר על בעיטות.
וינג צון הנה אמנות לחימה שלמה ועושה גם שימוש בלחימת סכינים וכלי נשק . הדגש הוא על בעיטות נמוכות יחסית אשר חושפות פחות את הגוף להתקפת נגד ולהפלה ומקפידות יותר לשמור על יציבות ומבנה (מאסטר בוינג צון קשה להוריד לקרקע).

בניגוד לאגרוף מערבי ולאגרוף תאילנדי, וינג צון עושה שימוש בכלים נוספים אשר אינם חוקיים באגרוף תאילנדי/אגרוף מערבי או שאינם יכולים להתבצע עם כפפות.

כמה כלים מועדפים עלינו הם: חבטות עם כף יד פתוחה, ג'בים עם אצבעות, הצלפות עם להב כף היד, חבטות באמצעות הזרועות, אגרופי פטיש, חבטות ודחיפות עם הכתפיים, בעיטות נמוכות לאזור הברך, סוויפים, אגרופים עם גב היד, סטירות, ניקור באמצעות הטפרים ועוד (מה שנקרא Dirty Boxing).

המטרה של אגרוף מערבי היא לייצר נוק אאוט. המטרה של וינג צון קונג פו זה ההתמודדות (בד"כ מול הפתעות, יריב גדול וחזק יותר או מספר תוקפים), לנסות לסיים קונפליקט במהירות האפשרית , ביעילות הגדולה ביותר ולהסתלק מן המקום.



ישנם כל כך הרבה סגנונות קונג פו...אבל וiינג צ'ון נראה שונה. רציתי לשאול, מה באמת מייחד את הווינג צ'ון מסגנונות קונג פו אחרים?

בהרבה סגנונות קונג פו לומדים להילחם באמצעות הקאטה או התבנית המתורגלת. הרבה סגנונות קונג פו מעתיקים את התנועות מעולם החיות, עגור, קוף, נמר, גמל שלמה, חלקם עושים שימוש בחמשת האלמנטים, אחרים בטקסים דתיים ועוד.

בוינג צון אנחנו לומדים כיצד להילחם, באמצעות העקרונות של השיטה. בוינג צון יש שימוש נרחב ומדעי בביומכניקה הטבעית של הגוף ותנועותיו הטבעיות. התנועות והטכניקות שאנו מתרגלים נשענות על תגובות טבעיות, רפלקסים ואינסטינקטים שלנו.

בני האדם נולדים עם יכולות בסיסיות אלו, כך שאין צורך ללמוד אותם- הם כבר שם. כעת נוסיף לתגובות הטבעיות את הטכניקות ועקרונות של השיטה והלימוד שלה הופך להיות קל, מהנה ויעיל.




שמתי לב שבתרגולי וינג צ'אן, העמידה היא פרונטלית אבל ישנו כיפוף של הברכיים קדימה והרגליים מתוחות במין זווית משולשת כזו, למה?
זוהי עמידת אימון חזקה ויציבה אשר מטרתה, בין היתר, לחזק ולהכשיר את הרגליים לביצוע נאות של טכניקות הוינג צ'אן. עמידה זו הנה עמידה בסיסית גם לצורך תרגול התנועות של הסיל לים טאו (ה-Form הראשון).

העמידה מהווה למעשה אימון איזומטרי אשר במהלכו שרירי הרגליים מתכווצים אך אינם משנים את אורכם. זהו כיווץ שרירים סטטי התורם להגדלת היציבות ושיווי המשקל.

עמידה זו מאפשרת גם יישום מהיר של הגנות עם הרגליים, לכיסוי יעיל ומהיר של אזור המפשעה, אשר הנו רגיש במיוחד.



הבנתי שאימון וינג צ'אן תורם רבות גם באספקט הבריאותי וגם בנושא הגוף-נפש, האם תוכל לפרט איך בדיוק?
 

אימון בוינג צ'אן יכול לסייע לכם בהפחתת לחצים יומיומיים, בשיפור רמות האנרגיה,לעיתים בהפחתת משקל.
אימון בווינג צ'אן קונג פו ישפר את הקואורדינציה ואת התנועות המוטוריות שלכם.
מבחינה מנטלית- העיסוק בוינג צ'אן יחדד אתכם מחשבתית ויסייע לכם לפתח את החוסן המנטלי/נפשי.

וינג צ'אן זו אמנות לחימה שגדלה ומתבגרת עמך. כיוון שוינג צ'אן שם דגש על מבנה גוף נכון ועל מכאניקה של תנועה (בניגוד לכוח גולמי), אתם למעשה תמשיכו להשתפר בה ובמיומנויות שרכשתם, ככל שתתבגרו וכל עוד תתאמנו.

וינג צ'אן זו אמנות לחימה שככל שיש לך יותר נסיון בה, כך אתה הופך לטוב יותר.
כבר ראיתי מדריך וינג צ'אן בן 75 שמכריע תוך שניות בחור מגודל בן 25, באמצעות הוינג צ'אן שלו. הסיבה פשוטה- אינך יכול להילחם בחוקי הפיזיקה וזה מה שהוינג צ'אן מתבסס עליו.


אימון באומנויות לחימה ובמיוחד בווינג צון מסייע לא מעט עבור מתאמנים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז ברמה כזו או אחרת (ADD/ADHD)

עבור רבים, ווינג צון הוא הניצוץ אשר מוביל לחיים בריאים יותר ולסגנון חיים נכון יותר. 




תוך כמה זמן אהפוך להיות טוב באמנות הלחימה ווינג צ'ון?

כשאתה אומר טוב, למה אתה מתכוון?

טוב יותר מהשכן שאינו מתאמן באמנויות לחימה? טוב יותר מהחבר לאימונים בקבוצה? טוב מספיק בכדי להתמודד מול מתאגרף מקצועי?

תרשה לי להציע פירוש למילה טוב: טוב יותר ממה שהיית בחודש שעבר, ממה שהיית בשנה שעברה.

חשוב להבין שכל אדם ועקומת הלמידה, ההתקדמות ורמת ההבנה שלו בשיטה. משך הזמן להגעה להבנה בשיטה ולהבנת השיטה אינו תמיד תלוי במשך הזמן או הותק של המתאמן.
קצב הלימוד משתנה מאדם לאדם. ישנם מתאמנים המשקיעים שעות בכל יום ושנים של ותק אך עדיין לא מבינים את השיטה, כיוון שרמת או צורת ההדרכה שקיבלו או מקבלים אינה מאפשרת זאת.

לעומתם יש גם כאלה אשר תוך שנים לא ארוכות מגיעים לרמות מכובדות.
בממוצע גס- תלמיד ווינג צ'ון אשר מתמיד באימוניו במשך 3 שנים, אצל מדריך מדופלם משושלת ווינג צ'ון אותנטית, יכול להיות שקט שהווינג צ'ון ישמור עליו בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים.





אני בן 38, הייטקיסט ותמיד חלמתי לדעת להגן על עצמי ולהצטייד ביכולת ובהרגשה שאני אדע לעמוד על שלי במידה ואני או משפחתי נהיה חשופים לאלימות.

אני פסיבי באופיי ,מעט מופנם ונחבא אל הכלים ומאוד חושש מאלימות שלתפיסתי קיימת כמעט בכל מקום.
האם ווינג צ'ון יעניק לי באמת את ההתפתחות האישית בדרך לרכישת בטחון ויכולת התגוננות בעת צרה?


תודה על שאלה נפלאה.

אינך לבד בתחושות אלו. בעידן של חדשות שליליות שמודגשות ואשר מטרתן רייטינג, רבים חשופים לאמצעי תקשורת אשר מעוותים את המציאות והפרופורציות ויוצרים פחדים לא מציאותיים הנחווים כאמיתיים.

ראשית כל חכמה- במקום טלויזיה לך להתאמן !!
במידה ואתה, כמו רבים אחרים, נוטה לאבד את הראש או לקפוא במצבים מלחיצים, האימון בוינג צ'ון יסייע לך להישאר בשליטה ולהפגין רמת אסרטיביות גבוהה יותר.
הסיבה היא שאחד מעקרונות הווינג צון וטקטיקת הקרב שלה ,מבוססת על הכוונה "ללכת קדימה", כאשר המצב מאפשר זאת.

תודות לכך ווינג צ'ון יסייע לך לפתח דפוס חשיבה "אגרסיבי" יותר. עם זאת מהר תלמד להשקיט את האינסטינקט הזה, ביודעך כי התקפה עיוורת הנה רעיון לא מוצלח. תלמד לשמור על איזון, ראש פתוח ולדעת לזהות את ההזדמנויות הנכונות.

מה שאתה חווה הנו פחד. זהו אינסטינקט טבעי אשר איפשר לבני האנוש לשרוד בסביבות משתנות במהלך אלפי השנים האחרונות. הפחד הנו תגובה  אמוציונלית לנסיבות מסוכנות או אשר נתפסות ככאלה, אשר עלולות לגרום לנו לפגיעה, מחלה, פציעה או מוות.

לפחד שלך יש תפקיד חיובי בכך שהוא "שומר" עליך ומעודד אותך לנקוט בפעולות מונעות ולפעול בזהירות.
אבל לעיתים הפחד מתפתח ומגיע למקום כזה שהוא גורם לכם להימנע מפעילויות שגרתיות ובכך פוגע באיכות החיים. 
אין בכך כל בושה- רובנו חווים רמות כאלה או אחרות של פחד, בסיטואציות שונות, בסביבות שונות.

האימון בווינג צון קונג פו יסייע לך לעבוד על עצמך ולהתגבר או לפחות לאזן או להשקיט את אינסטינקט הפחד הטבוע בנו אבולוציונית.

באמצעות אימון מעשי ומציאותי (זו מהות הוינג צון), תוכל/י לרכוש את הידע ואת המיומנויות הנדרשות בכדי להגדיל את הבטחון העצמי ובכך למעשה ללמוד לנהל את הפחדים שלכם או לנתב אותם למקום בונה.




מימין רב אמן לו מאן קאם פטריארך הווינג צ'ון בטאיוואן, עם תלמידו הישראלי מוטי פנסו באימונים ברפובליקה של סין.



מדוע רבים מאלו שעוסקים בכושר גופני, מתאמני חדרי כושר ופיטנס, שוקלים בשלב כזה או אחר להתחיל להתאמן באמנות לחימה?

הסיבות לכך רבות אבל אמנה כמה מהם:
ראשית ההגעה להבנה שאם אתה מצטיין בספורט או בכושר גופני או שפיתחת מסת שריר או כוח שריר- אין זה אומר שאתה מיומן ביכולות הגנה עצמית.

האימון בחדר כושר,  עוסק הרבה בפיתוח החיצוני (מלבד אולי אפקט שחרור האנדורפינים..). אמנות לחימה מפתחת את כל מרכיבי הכושר הגופני יחד ומוסיפה לזה את המיומנות הנרכשת של שימוש יעיל בגוף ובסך כל מרכיביו, לצורך האמנות, ההגנה העצמית והלחימה.

במידה ותעסקו ,למשל, רק בבניית שריר וכוח באמצעות משקולות- מהר מאוד תצאו מאיזון.
הכוונה- מסת השריר שלכם תהיה גדולה מדי והדבר יקטין את מהירותכם. מסת שריר מיותרת גם מקשה מאוד ולא מאפשרת תנועה ארוכה ומשוחררת.

רבים מסמנים להם כמטרה, הגעה לכושר טוב, חיזוק השרירים, אולי גמישות וחיטוב הגוף, אבל עם הזמן מבינים שיש הרבה מעבר לזה.

אמנות לחימה קונג פו עושה שמוש מצוין בכל אותם מרכיבי כושר גופני עליהם אתם עמלים בחדר כושר או בפעילות גופנית כמו הליכה, ריצה או בניית שריר.
אמנות לחימה קונג פו עושה שימוש ומפתחת את סיבולת השריר, את סוגי הכוח (הדינמי, הסטטי והמתפרץ), עושה שימוש בקואורדינציה, בגמישות, במהירות ובזריזות ומאגדת את כולם לשלם אחד- ווינג צ'ון קונג פו.
מרכיבי האימון בווינג צ'ון למעשה גם משפרים באופן פרטני את כל אחד ממרכיבי הכושר הגופני שלנו.


מה דעתך על ענפי ספורט הלחימה?

ספורט לחימה הנו עיסוק מצוין שמפתח כושר, סיבולת לב-ריאה, מיומנויות מסוימות, בטחון עצמי ועוד.
אבל חשוב לזכור- בסופו של יום, אנו פועלים באותה צורה שבה התאמננו. זו הרי סיבת האימון- לפתח תגובה. זה נקרא "רפלקס מותנה".
זו המטרה של אלו אשר עוסקים באמנויות לחימה.

במידה ואת/ה מתאמן בשיטה שעושים בה שימוש בתחרות ספורט חוקית, כמו קארטה ספורטיבי , תחרות טאיקוונדו, או אפילו ארועי ה-MMA הפופולאריים, אזי אינך לומד ומתאמן בדברים שתרצה שיהיו לך אם תהווה מטרה של התקפה אלימה ברחוב.
הבעייה בתוכניות מבוססות ספורט מתחילה כאשר מלמדים את הסטודנט להתגונן ולהגיב בצורה אחרת מזו הנדרשת בארוע הגנה עצמית אמיתי. 

זכרו- בתנאי לחץ הגוף מגיב ומבצע מה שלמד..
קיימות דוגמאות רבות אשר מדגישות את הצורך באימון בשיטות אימון ריאליות. לצערנו חלקן טראגיות.


אבל מדוע אמנויות לחימה ספורטיביות לא מפתחות מספיק את מה שקראת לו הרפלקס המותנה אשר כה נדרש בארוע אלים ברחוב?


הסיבה היא שאמנויות לחימה ספורטיביות מבוססות על חוקים אשר מגבילים את אזורי המטרה אותם ניתן לתקוף. הם גם מגבילים את כלי הנשק הטבעיים של הגוף אשר בהם ניתן לעשות שימוש בכדי לתקוף את אותן מטרות..
ככלל, חוקים  בספורט נועדו ונוצרו במחשבה 1. בכדי להגן על המתחרים, כך שבמידה והיריב שלך  אינו מצליח להגן  ואתה פוגע בו- לא תגרום לו לנזק גדול מדי. לא יגרם לו מום או חלילה מוות.
2. להאריך את הקרב במטרה להפכו לספורט מושך קהל.

להגן על התוקף שלך מפני פגיעה ולהאריך את הקרב כמה שיותר, אינם הדברים אליהם תחתור/י שיתרחשו כאשר חייכם עלולים להיות בסכנה..



מה דעתך על שילוב של מספר אמנויות לחימה, קצת מכל דבר, כצורה של עיסוק באמנויות לחימה?

אינני רואה את ההכרח בלעשות זאת, בוודאי לא בשנים הראשונות של לימוד אמנות לחימה.
כיום ישנם לא מעטים אשר רוצים לשלב את הטוב ביותר מכל שיטה או אמנות לחימה ולבצע מיקס או שילוב אולטימטיבי, לשיטת לחימה אחת.

אבל כיצד תדע/י מהו הטוב ביותר בכל שיטה אם לא התאמנת באותה שיטה לעומק?
התלמיד לא יוכל לקבל ולהפנים את הטוב ביותר בשום שיטה בתקופת זמן קצרה !!!


אחת הבעיות שאני רואה בשילוב שיטות רבות היא שהתלמיד מגיע למצב של הרחבת הידע בקילומטר אבל העמקה ועומק של סנטימטר בלבד.

אינני סבור כי להיות ברמת מתחיל במבחר גדול של שיטות הופך אותך ליותר מיומן או מומחה מזה שלו יש עומק  ידע בשיטה אחת או שתיים.

שימו לב שגם בקרב לוחמי הזירה של MMA , אם תטרחו לבדוק את הרקע שלהם, תיווכחו שכמעט כולם החלו באמנות לחימה כזו או אחרת ורק לאחר שנים הוסיפו או השלימו, לשם התאמה לחוקי הזירה.


מי אתה?

מי אני זה פחות חשוב. מה שחשוב הוא שאני מחובר למשפך של ידע ייחודי בקונג פו אשר עבר, נשתמר והשתכלל במשך דורות ויש לי היכולת והרצון ללמד אותך ולשתף אותך בידע זה. מעל לכל- יש לי היכולת לגרום לך לדעת ליישם את הטכניקות בעת הצורך. אם תמצא מתאים- תידרש ממך רק התמדה.



צפיתי בסרט ייפ מאן 1 ומאוד התרשמתי מאומנות הלחימה וינג צ'אן. אשמח לדעת פרטים לגבי אותנטיות תוכן הסרט והאם הוא מייצג באופן נאות את המציאות של אותה תקופה ואת חיו של ייפ מאן.

הסרט ייפ מאן 1 אשר יצא לאקרנים בדצמבר 2008 בסין ובהונג קונג בביומו של וילסון ייפ, הנו סרט ביוגרפי המבוסס על חיו של גרנד מאסטר ייפ מאן, אמן הלחימה ווינג צ'ון קונג פו, מורו היחיד של ברוס לי האגדי.

הסרט ייפ מאן 1 הנו הראשון בטרילוגיית סרטים על ייפ מאן בכיכובו של דוני ין. הסרט מתמקד בארועים בחיו של ייפ מאן ומשפחתו אשר התרחשו בעיר פושאן אשר במחוז גואנגדונג בדרום סין, כאשר ברקע ארועי מלחמת יפן-סין השנייה (1937-1945).

בסרט מככב ,כאמור, דוני ין שהנו אמן לחימה קונג פו בעצמו, אשר מגלם את דמותו של ייפ מאן. וילסון ייפ במאי סרטי הלחימה ההונג קונגי נוהג לשתף את דוני ין בסרטיו. סאמו האנג, אמן הלחימה והשחקן ההונג קונגי המפורסם  אחראי על הכוריאוגרפיה בסרט ייפ מאן 1.


הסרט ייפ מאן 1 מעולם לא תוכנן להיות סרט אוטוביוגרפי מלא על חיו של ייפ מאן אלא לגעת ולכסות בצורה נרחבת את קורות חיו עד שנת 1949, השנה בה היגר להונג קונג.


היכן ניתן לצפות בסרט ייפ מאן 1 לצפייה ישירה?
לנוחיותך, תוכל לצפות בקישור כאן בסרט ייפ מאן בצפייה ישירה, עם כתוביות בעברית



אומרים שווינג צ'אן הנה אמנות לחימה שפשוטה ללמידה, האם זה נכון?

כאחד שנמצא בתחום אמנויות הלחימה כבר 25 שנים ואשר חווה מספר אמנויות לחימה, אוכל לאמר את דעתי.

ווינג צ'אן הנה אמנות לחימה קומפקטית לעומת שיטות קונג פו מסוימות, טאי צ'י או קארטה מסורתי אך היפה בווינג צ'אן שהיא הופכת להיות עמוקה מאוד ככל שמתאמנים בה יותר ויותר.

עם העמקת החקר, האימון והתרגול בשיטה-עומק ההבנה גדל. אין תקרת ידע בווינג צ'אן. גם המורה שלי בן ה-84, גרנד מאסטר לו מאן קאם, אחיינו של ייפ מאן, ממשיך ללמוד , להתפתח ולהשתפר- במטרה לפשט וליעל עוד יותר את הידע והיכולות העמוקות שלו באמנות.



גראנד מאסטר לו מאן קאם אחיינו ומתלמידיו הראשונים של ייפ מאן,  עם תלמידו מוטי פנסו


ישנן אמנויות לחימה לא מעטות אשר רק כעבור שנים רבות תוכלו לעשות בהם שימוש אפליקטיבי. אבל העובדה הכואבת היא שרוב המתאמנים כלל לא יגיעו לשלב הזה...

מסלול הלימוד בווינג צ'אן קונג פו הנו, לטעמי, היכן שהקונג פו באמת אמור לקחת אותך במסע שלך.

בווינג צ'אן אנחנו מתחילים כאמנות קרב והגנה עצמית פרקטית ומרתקת, מדעית ממש.
הדינמיקה של הגנה עצמית באה לידי ביטוי כבר בשיעור הראשון- כך זה ראוי בסגנון הווינג צון. אנו יודעים כמה קשה היום להתמיד בפעילות כלשהיא בעידן האינסטנט. ולכן, גם אם תתאמנו עמנו רק חצי שנה ותעברו לתחביב אחר- מאוד חשוב לנו שתצאו עם יכולות רבות שהשיטה והסגנון מעניקים.

אלו שמתמידים מהר מאוד מבינים שווינג צ'אן זה סגנון חיים. המיומנויות, העקרונות והדברים שאנו לומדים מחלחלים לחיינו ויכולים להפוך אותנו לאנשים טובים יותר ממה שהיינו. זוהי התפתחות.

ברוס לי אשר למד ווינג צ'אן ממורו ייפ מאן, ניסח את זה יפה- "רוקן את ה-Mind שלך". כאשר אתה מגיע ללמוד ווינג צ'אן עליך לנהוג כך כיוון שווינג צ'אן שונה בתכלית מאימוני קארטה, טאיקוואנדו , ג'יאו ג'יטסו או טאי צ'י.

במידה ותתמיד ותתאמן זמן מספיק בווינג צ'אן- האמנות תהפוך לחלק אינהרנטי מאיך שאתה נע. תוכל לנוע מהר יותר ממה שהמוח האנליטי שלך מסוגל לעבד. לא תחשוב על מה שיריבך או שאתה עושים, פשוט תעשה את זה.
וכפי שברוס לי אמר- I do not hit. It hits all by itself

כשתתחיל להבין באימוניך למה הוא התכוון, תדע שהנך בדרך הנכונה.



גרנד מאסטר לו מאן קאם ראש פדרציית הווינג צ'ון קונג פו ברפובליקה של סין, עם תלמידיו -מאסטר טיירי קווילייר ומוטי פנסו.



אני מתאמן שנים רבות באמנויות לחימה, יש לי חגורה שחורה בקארטה ובקרב מגע ועוד. כעת אני מעונין להשקיע בווינג צ'ון. אני מבחין במספר קווים מקבילים בין וינג צ'אן לקרב מגע אבל קיבלתי תחושה שהמדובר במשהו עמוק יותר ועם מסורת התפתחות של מאות שנים. מה עלי לצפות?


מתאמנים רבים בוינג צ'ון הגיעו לאמנות לחימה זו כאשר באמתחתם נסיון באמנויות לחימה אחרות. רבים מהם מבינים שמבחינות רבות זוהי אמנות הלחימה אשר מתאימה להם ביותר. אחרים חשים בצורך להבין כיצד להתנהל בצורה יעילה, מדעית ממש, כאשר מדובר בקומבט או עימות אמיתי אשר בד"כ מתרחש מטווח קצר.

אחד האלמנטים שבהם הווינג צ'ון מבדל עצמו לחוזקה , מאמנויות לחימה אחרות אליהן נחשפתי, הוא תרגול הצ'י סאו (סטיקי הנדס או ידיים דביקות).

כאשר אנו מגיעים למגע עם היריב אנו למעשה עושים שימוש מוגבל מאוד בחוש הראייה שלנו.
הסיבה הפזיולוגית היא שהעין איטית מדי בכדי לזהות פעולת יריב ובכדי לבחור תגובה מתאימה בצורה מהירה מספיק, אשר תמנע מאתנו להיפגע כשהמדובר במרחק כה קצר.

הדבר דומה למרחק הביטחון שאנו מחויבים לו בעת נסיעה מאחורי רכב נוסע. אם המרחק קצר מדי- העין לא תספיק לקלוט, לשלוח הוראה למוח והרגל לא תספיק ללחוץ על דוושת הבלם !

הצ'י סאו הייחודי לאמנות הלחימה ווינג צ'אן מלמד אותנו ומאמן אותנו לפתח את חוש המגע. באמצעות צ'י סאו חלה בנו התפתחות בחישה הטקטילית המשתפרת באמצעות תרגול הצ'י סאו. חישה טקטילית מאפשרת לנו לתרגם את המידע שאנו מקבלים, באמצעות עצבי החישה. תרגול צ'י סאו מאפשר לנו לפתח תגובת בזק מותנית אשר אין לה אח ורע בשיטות אחרות.

מה עליך לצפות? צפה למשהו אחר ממה שהורגלת..
ברוך הבא.



מה אתה בוחן בתלמיד אשר מעונין להצטרף לשיטה?

תלמידי השיטה נבחרים בעין בוחנת בנוגע לגישתם, לאופיים וליכולת ההתמדה והרצינות שלהם כמו גם בנוגע ליכולת שלהם לכבד ולהוקיר את חבריהם לאימון ואת המדריך בשיטה. אנו מחפשים אחר תלמידים המעונינים ללמוד את כל השיטה ולהפוך את הווינג צ'ון שלהם לדרך חיים.

הידע הייחודי, המיומנויות והמומחיות של השיטה והזרם ווינג צ'ון שלנו הנם ממדרגה ראשונה, ישירות מבית היוצר של ייפ מאן ותלמידו סיפו לו מאן קאם. נשמח לשתף ולחלוק בידע נדיר זה רק עם אלו אשר יוכיחו כי הנם מתאימים לכך.



הבחנתי שיש זרמים שונים בווינג צ'ון וצורות שונות מעט בתבניות ובסרטונים ביוטיוב, מדוע קיים שוני?

ראשית אציין שכל אמן לחימה ווינג צ'ון אשר נמצא באמנות הלחימה הזו שנים רבות- מסגל לעצמו טביעת אצבע ייחודית של קונג פו. זו הרי האמנות- סוג של ביטוי אישי.
זו גם אחת הסיבות שתלמידיו של ייפ מאן, גם הם ותלמידיהם , הקונג פו שלהם נראה מעט שונה.

סיבה נוספת היא שכל אמנות לחימה וכך גם ווינג צ'ון משתנות, מתפתחות ומתאימות עצמם לעולם אמנויות הלחימה של אותו דור. הדבר נדרש בכדי לשמור את אמנות הלחימה חייה. אין טעם לחיות באי או בועה- אי בסוף מוצף במים, בועה מתפוצצת..

סיבה נוספת- חלק מתלמידיו של ייפ מאן למדו אצלו כמה חודשים , שנים ספורות וחלקם עשרות שנים. חלק מאלו אשר למדו אצל ייפ מאן שנים ספורות ונסעו מעבר לים, לא בהכרח נחשפו לכל השיטה ולעמקה אך כן החלו לאמן בה. את ה"חסרים" הם השלימו על פי הבנתם ולאו דווקא לפי המסורת או הידע המצטבר בשיטה.

לבסוף- גם ייפ מאן היה חוקר וחותר לשיפור מתמיד והיה בהחלט בעל גישה מודרנית בנושא זה, קרי, הוא בחן מה עובד ולא מה עבד בעבר. שיטת הוראתו בשנים הראשונות וגם החומר עצמו לא היו זהים לתקופות אחרות בחיו.


אז מה לעשות במידה ומעונינים בווינג צ'ון ייפ מאן האותנטי? התשובה פשוטה- לנסות להגיע כמה שיותר למקור, לתלמידי דור שני של ייפ מאן.



אני מחפש אמנות לחימה שתעניק לי ביטחון בהרגשה שאני יודע להגן על עצמי בצורה כזו שלא אצטרך להפעיל כוח מיותר, או שלא אצטרך להשתמש ב"עזרים" אשר עלולים לגרום לנזק. אין לי נסיון בתחום, האם אימוני ווינג צ'ון מעניקים זאת?

פיתוח הידע והיכולת לשלוט על מידת ה"נזק" שאתה מפעיל , הנה תכונה נרכשת חשובה מאוד בהגנה עצמית המותאמת למציאות הלא פשוטה שלנו פה .
ווינג צ'ון קונג פו מלמד אותנו כיצד לדעת לנהל ולשלוט על המרחק, כיצד לדעת ל"נהל" את הארוע ואת פרופורצית התגובה אותה נבחר, בהתאם לעצימות הארוע.

זוהי מומחיות לכל דבר, השיטה מכילה אותה ואנו מלמדים זאת אצלנו.

אטריבוט זה, אשר נרכש לאורך זמן ועם האימונים, הנו ערך אשר לא יסולא בפז. הרי לא נרצה להשתמש באקדח כדרך חכמה לחסל זבוב...

אימונים באמנות הלחימה המדעית והפנטסטית ווינג צ'ון יסייעו לך לזהות הפרעה, מכשול, אתגר או איום-בדיוק כפי שהוא- לא יותר ולא פחות.
הבנה נכונה של איום מייצרת תגובה נאותה. לא תגובת יתר הנובעת מפחד ולא תגובת חסר הנובעת מחוסר ביטחון וההפך.
אחד העקרונות החשובים של השיטה אותם נלמד- שמירה על המרכז, שמירה על האיזון, שמירה על השפיות.




הבנתי ששיטת ווינג צ'ון "חושבת" שונה משיטות סטרייקינג/גרפלינג אחרות, אבל איך זה בדיוק בא לידי ביטוי?

המטרה של כל שיטת קרב לגיטימית היא לגרום לפגיעה ונטרול של היריב כך שבסך הכל יהיה זה הוגן לאמר שלכל שיטות הלחימה הטובות יש את זה כמכנה משותף, גם אם הצורה והדרך משתנים.

עם זאת, ברמת העקרון, ווינג צ'ון הנו שונה בצורה מהותית בגישה לעומת שיטות לחימה אחרות.

אוכל לסכם את ההבדלים בדרך הבאה:
בווינג צ'ון אנו לא חוסמים את ההתקפה, אנחנו מסיטים אותה ובו זמנית מתקיפים, בתנועה אחת.

אנחנו לא "רודפים" אחרי הזרועות אלא תמיד תוקפים את מרכז המסה ומוודאים שבכל "חילוף מהלומות" לפחות אחד מהגפיים שלנו מתקיף.

אנו עושים שימוש בצורת אנרגיה גמישה ו"קפיצית" אשר מאפשרת לנו "לקרוא" את אנרגית היריב לאחר שנוצר מגע. יתרון זה  מאפשר לנו שינויים מהירים בין הגנה להתקפה , שינויים מבוססי רפלקס אשר אינם דורשים מחשבה הכרתית.

אנו "גוזלים" את אנרגיית היריב ונעים פנימה באמצעות צעד יעיל המנתב כוח מהאדמה  במקום ההסתמכות על חלק הגוף העליון בלבד.

אנו לרוב ניצבים פנים אל פנים מול היריב , מה שמאפשר לנו לעשות שימוש בשתיים ולפעמים שלוש גפיים- בו זמנית, להגנה והתקפה.

וחשוב מכל- אנו תמיד מנסים לתקוף התקפה באמצעות שיטות של לחימת נגד אגרסיבית ומבוססת מדעית. אנו לא נלחמים הגנתית בשום שלב, אם הדבר מאפשר זאת.




ווינג צ'ון עושה שימוש, ממש כמו באגרוף, במגוון אביזרים אשר מטרתם לחדד את יכולותיו של אמן הלחימה



יש אצלנו במתנ"ס חוג לאייקידו וטאי צ'י, למה ללמוד ווינג צ'ן?

אמנויות הלחימה הרכות כגון טאי צ'י או אייקידו הנם נהדרות אך מחייבות אותך להגיע לרמה גבוהה בכדי להפוך אותם לאפקטיביות ושמישות עבורך, לצורך הגנה עצמית יעילה. ישנם גם זרמים רבים בשיטות אלה אשר כלל לא מכוונים ללחימה אלא לבריאות, תנועה והרמוניה/פילוסופיה. המדובר באמנויות לחימה עמוקות אך לצערנו אין הם מתגמלות אותך בטווח הקצר או אף הבינוני, במיוחד באספקט ההגנה העצמית, התגוננות רחוב ובטחון עצמי בידיעה שתוכל לעשות בהם שימוש.

אם אינך מעונין להמתין שנים רבות ולרשותך זמן מוגבל יחסית- לך על אמנות לחימה אשר מתמקדת באגרופים, בסטרייקינג ובגרפלינג- לך על ווינג צ'ון קונג פו, אמנות לחימה אשר נוצרה בכדי לספק כלים להתמודדות יעילה מול חזקים וגדולים יותר. אל דאגה, העומק, הפילוסופיה והמסורת מצויים למכביר גם פה




אם אני סובל מבעיות בגב ובברכיים, האם אוכל להתאמן בווינג צ'ון?

כן. 
מתכונת האימונים של ווינג צ'ון מדגישה איזון מלא בין חיזוק קבוצות שרירים לבין פיתוח גמישותם. ווינג צ'ון גם מדגיש נושא המבנה ובתנוחה הנכונה של הגוף במהלך תנועה ובאי תנועה.
תודות לפורמט אימונים זה- קיימות עדויות רבות על שיפור בבעיות גב וברכיים בקרב מתאמנים, עדויות התומכות ביעילות דרכי האימון של השיטה.
עמידת הרוכב, העמידה הפרונטלית החזקה של הווינג צ'ון מומלצת מאוד גם על ידי רופאים אורתופדים כיציבה בריאה לשימור ושיפור הברכיים, אזור המתניים, חיזוק הרקמות העוטפות את מפרק הברך, מפרק כף הרגל ולהקלה על כאבי גב תחתון ואזור הכתפיים.



מדוע לטרוח וללמוד אמנות לחימה שנים רבות?

התשובה היא שיתכן שלעולם לא תהיה מעורב בקטטה, קרב או לחימה אמיתית, אבל מה שבטוח הוא שאתה תמיד נלחם בעצמך.
זוהי הלחימה האמיתית היחידה !
לרכוש כלים להגנה עצמית זה חשוב מאוד והווינג צון מצטיין בכך.
לפתח , לשמר ולשפר בריאות גוף ונפש זה חשוב מאוד גם.
אבל אם אינך חיי בשלום ושלווה עם עצמך, ההרמוניה חסרה.


השתמשו באמנות הלחימה ובאימונים שלכם בכדי לשפר את איכות חייכם.


מדוע ללמוד ווינג צ'ון בזרם של אחיינו של ייפ מאן?

אנחנו לומדים אמנות לחימה בכדי לעשות בה שימוש מושכל כדי להפוך את חיינו לטובים יותר.
אנו מתאמנים בקונג פו כיוון שהאימונים מאפשרים לנו להרגיש צעירים שוב, לעיתים כמו ילדים.
כשאת/ה לומד/ת אמנות לחימה כמו ווינג צון קונג פו את/ה מחזיר/ה לעצמך את הסקרנות שאיפיינה אותך כילד/ה.
תהיו שוב ילדים.
לילדים לא איכפת.
הם עושים טעויות ונהנים, אבל הם לומדים כל כך הרבה. כי הם לא מפחדים לעשות טעויות.
מבוגרים לעומת זאת חושבים שהם צריכים להיות מושלמים. ואם הם לא והרי אך אחד לא- הם מתכווצים, חשים במתח, נסגרים, מתקשים..
סביבת ואווירת האימונים שלנו היא קלילה, נעימה, הלימוד נעשה ללא משטר צבאי אבל כן עם חיוך !
רק כך מתקדמים. רק ככה מתפתחים. רק ככה מוצאים בחזרה את המרכז.



קראתי שהמורה שלך, מאסטר לו מאן קאם לימד את ברוס לי. האם זה נכון?

לו מאן קאם היה מתלמידיו הראשונים של יפ מאן בהונג קונג. כאשר ברוס לי הצטרף בשנת 1954 היה לו מאן קאם עוזר הדרכה של ייפ מאן ולא פעם סייע בלימוד לאחיו הצעיר לקונג פו- ברוס לי.



האם בשיטה שלכם הווינג צ'ון הוא מסורתי או מה שנקרא modified?

אנחנו שומרים על המסורת כיוון שהיא עובדת.

חלק מהטכניקות הנן בשימוש מאות רבות של שנים. מדוע? מיכוון שהן פועלות ועובדות. נקודה.

בו זמנית אנחנו חייבים להתפתח. העולם משתנה. ואנחנו צריכים לגדול ולהתאים עצמנו לשינויים.

לכן ,אנו משמרים את המסורת המפוארת של ייפ מאן וגראנד מאסטר לו מאן קאם הוסיף עליה רבדים קרביים נוספים. מתאמן בזרם ווינג צון שלנו לומד לדעת כיצד להתמודד ולהילחם גם כנגד סגנונות אחרים. אנו לא מאמינים שיש לחיות בבועה. בועות בסופו של יום נוטות  להתפוצץ.  והנפילה כואבת...לכן- אנו כל הזמן חוקרים ובודקים את יעילות גוף הידע שלנו. 



מה הופך את ווינג צ'ון לאמנות לחימה שבאמת מעניקה למבוגרים, לחלשים יותר ולקטני מימדים את יכולות ההגנה העצמית המובילות בעולם כיום?

ווינג צ'ון קונג פו היא אמנות לחימה המבוססת על עקרונות וקונספטים.
אחד מבסיסי העקרונות הוא שמתאמן בווינג צ'ון תמיד מתיחס לעצמו כאחד/אחת אשר לו/לה חסרון פיזי. החסרון הזה מחייב אותנו להסתמך על מיומנות (skill) ולא רק על כוח. המיומנויות נרכשות באמצעות הבנה של חוקי הפיזיקה והביומכאניקה ועל ידי פיתוח הגוף והמיינד כך שיפעלו יחד , לטובתנו.



האם תוכל לפרט בבקשה?

כן.
חוקי הפיזיקה והביומכאניקה הנם לימוד הכוח. כאשר אתה מבין את טבע הכוח אתה מסוגל לעשות בזה שימוש בכל תנאי, בכל הנסיבות, בכל "סביבת עבודה"  וכנגד כל סוג של כוח ויריב.
אציין כאן כי רוב הגדולים בעולם אומנויות הלחימה היו אנשים קטני מימדים ומשקל כמו ייפ מאן -ווינג צון, יאנג לושן- טאי צי יאנג סטייל, דונג הייצ'ואן- בא גואה ג'אנג, ג'יגורו קאנו- ג'ודו, ג'ישין פונאקושי- קארטה, מוריי אאושיבה- אייקידו, הליו גרייסי- ג'או ג'יטסו ברזליאי. כולם נעו סביב ה-160 ס"מ ו/או שהיו בעלי משקל גוף נמוך  ו/או שבריאותם לא הייתה מושלמת. הם לא נהנו ממבנה גוף אסרטיבי אך מצאו הדרך להפוך להיות אסרטיביים באמצעות אומנות הלחימה שלהם.



אבל איך בדיוק מעניק הווינג צ'ון למתאמן את המיומנויות אשר בבסיס השיטה?

בכדי להנחיל ולהשריש את עקרונות הלחימה של ווינג צ'ון נדרשים אימונים מיוחדים.
האימונים כוללים יישום והטמעת הידע במבני גוף בכדי שהמתאמן יבין כיצד לייצב את גופו בצורה ובאופן שייצר את השימוש החסכוני, היעיל והתוצאתי הרב ביותר של האנרגיה, לצורך לחימה.
לכן,מיקום הזרועות והגוף בווינג צ'ון ביחד עם לימוד התנועות כגון טאן סאו, בונג סאו, פוק סאו, גאן סאו, אגרופי שרשרת ועמידת ה-horse stand הנוטה לאחור, פותחו למטרה זו.

לאחר שהתחמשתם באמצעי המגן ואמצעי הלחימה הטובים ביותר, מספקים לכם אימוני הווינג צון את אסטרטגיות הלחימה. דוגמא אחת היא- תמיד לשמור על קשר ויזואלי ופיזי עם היריב כך שבקלות תוכל להבחין בחוזקות שלו, בחולשות שלו ובתנועותיו. אסטרטגיה זו מלמדת אותך לא להסתער בצורה עיוורת אל תוך כוח שמגיע אלא להעריך אותו קודם לפני ההחלטה על הכיוון הנכון שיש לנקוט.




תודה. מענין מאוד. אבל עדיין לא הבנתי מה ה"חלש" יכול לנקוט בכדי לעצור את החזק?


בגלל החסרון הפיזי, עליך להשתמש בעצמות ובשרירים הגדולים בגוף כנגד העצמות והשרירים הקטנים של היריב.
עליך להשתלח ביריב באמצעות 3 גפיים בו זמנית, כנגדו. עליך לחבוט בנקודות החיוניות של התוקף במקומות שאין לו הגנה של שריר. כל הגנה מחייבת לכלול גם התקפה וכל התקפה הגנה. כל האסטרטגיות הללו יעבדו היטב כאשר אתה נמצא כל הזמן במגע עם היריב.



שורה למטה מימין- סאם לאו, לו מאן קאם, לוק יו, ייפ צ'אן, צ'ו שונג טין. מראשוני תלמידיו של ייפ מאן בהונג קונג. רביעי משמאל למעלה- ייפ צ'ינג. 


האם קיים בווינג צון תרגול של צ'י קונג?

מומלץ תחילה שאסביר מה זה צ'י קונג.
צ'י קונג הנה שיטה סינית עתיקה לשיפור הבריאות אשר משלבת וממזגת בתוכה עמידות , תנוחות ותנועות פיזיות, נשימות, מיקוד ועוד.
צ'י קונג היא שיטה המתורגלת לצורך שימור הבריאות, ריפוי ושיפור החיוניות/ויטליות. התנועות האיטיות, הרתמיות של צ'י קונג מפחיתות לחץ/סטרס, משפרות סיבולת, חיוניות ומחזקות המערכת החיסונית. תרגול צ'י קונג יומיומי מסייע מאוד לשיפור קצב ההחלמה לאחר פציעה.


שיטות התרגול שלנו בווינג צ'ון קונג פו כוללות גם את הכלי התרגולי רב העוצמה הנקרא צ'י סאו. תרגול הצ'י סאו מכיל גם אלמנטים של שחרור, רגיעה ואלמנטים מדיטטיביים אשר משפרים גם את הריכוז ומרגיעים את המיינד וזאת מלבד לפיתוח הרפלקסים.
תלמידי השיטה נהנים מיתרונות בריאותיים רבים, גם כתוצאה מתרגול חוזר ונשנה של ה-Form הראשון והחשוב של ווינג צ'ון, ה-Siu Lim Tau, אשר בחלקים ממנו ישנה שימת דגש על התרגול הנשימתי. אימון ותרגול איטי של ה-Siu Lim Tau הנו למעשה תרגול צ' קונג.



ברצוני לקרוא וללמוד את ההסטוריה האמיתית של אמנות הלחימה ווינג צ'ון קונג פו, במיוחד של ייפ מאן, איפה אוכל לקרוא בעברית מידע מהימן הסטורית בנושא זה ולא פולקלור?

מידע וחומר בעברית על ההסטוריה האמיתית של התפתחות הווינג צון קונג פו במאות ה-19 וה-20 הנו מועט ולכן העלתי רשימה מיוחדת לכך, המתבססת על מחקר מקיף במיוחד. תוכל לקרוא כאן על ההסטוריה המודרנית של ווינג צ'ון מזרם ייפ מאן



קראתי בעניין רב על אמנות לחימה ווינג צ'ון ואני מתרשם מאוד. היכן אוכל להתעדכן בצורה חייה יותר בכל הקשור לאמנות לחימה מיוחדת זו?

מומלץ להיות בקשר
בדף ווינג צ'ון יפ מאן פייסבוק, כאן. אחת לכמה ימים עולה פוסט מענין בנוגע לזרם ווינג צ'ון שלנו , ייפ מאן-לו מאן קאם בישראל ובעולם.



מהו הפירוש והמשמעות למילה/תואר סיפו, בעולם אמנויות הלחימה הסיניות?

 

התואר סיפו (בקנטונזית) או שיפו (במנדרינית), מיוחס לאמן לחימה בעל מיומנויות/ידע או למאסטר.

המילה סיפו בסינית מחולקת לשתי תוים או סימנים. הראשון משמעותו אדם מיומן או מורה/חונך/מתרגל והשני "אבא".

הפירוש הדואלי של מורה ואב, מרמז על קשר של שושלת יוחסין של אמנות הלחימה וקשר של מורה-תלמיד.

השימוש במילה סיפו באמנויות לחימה סיניות מסורתיות הוא בהקשר "משפחתי" וכסימן של כבוד.

הסיפו מוערך על ידי תלמידיו כמעין "אב" , לכן החניכים פונים/מכנים אחד את השני כ"אחים" לקונג פו. במיוחד : אח גדול, אח קטן, אחות גדולה או אחות קטנה.

התואר אח גדול או קטן נקבע, בד"כ, על פי הותק של התלמיד מרגע קבלתו הרשמי על ידי הסיפו ולא על פי הגיל.






התקשרו או שלחו מייל או ווטסאפ וגלו את אמנות הלחימה וטכניקות הלחימה של ווינג צ'ון- אמנות הלחימה הראשונה של ברוס לי.


"אני חב את ההישגים שלי לאימוניי הקודמים בסגנון הווינג צ'ון- סגנון אדיר"

ברוס לי, מגזין Blackbelt



מונומנט לזכרו של ברוס לי האגדי, תלמידו של ייפ מאן בהונג קונג



לראשונה באשדוד ובאזור השפלה, תלמיד של גראנד מאסטר לו מאן קאם, ממשפחת ייפ מאן (אחיינו של ייפ מאן בכבודו ובעצמו) בלימוד אישי של ווינג צ'ון -אמנות הלחימה המתאימה לכל גיל והמיועדת להקנות כלים יעילים עבור אנשים מן היישוב בכדי להתמודד עם חזקים וגדולים מהם. הוראה מעמיקה ופרטנית של אמנות הלחימה הסינית המדעית והקטלנית ביותר כיום, רק עבור אלו אשר יוכיחו עצמם כרציניים, מתאימים ומתמידים. צרו קשר כעת.
לייבסיטי - בניית אתרים