עברית  |  Русский  |  English  |  
דגמי מחולל נייד  |  סיפאפ, מסיכות סיפאפ וציוד סיפאפ  |  



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 






טאי צ'י למבוגרים, שאלות ותשובות


כאן תמצאו את כל השאלות והתשובות בנוגע לאמנות התנועה והלחימה העתיקה טאי צ'י וכיצד איך ומדוע היא נחשבת כיום בידי מומחים רפואיים כאחת התרופות הטבעיות החזקות ביותר עבורנו.

זהו המקור העשיר ביותר בשפה העברית בנוגע לטאי צ'י למבוגרים ומגוון השפעותיו הבריאותיות, הרפואיות והקליניות.


 
שאלה: מה זה בדיוק טאי צ'י?

תשובה: טאי צ'י הנה סדרת תנועות המתורגלות בצורה זורמת, רציפה ואיטית. צורת תרגול עתיקה זו, משולבת עם נשימות ייחודיות ומקורה בסין.

טאי צ'י מתורגל כ-600 שנה והנו סגנון קונג פו פנימי אשר מהווה פעילות בטוחה ומתאימה במיוחד עבור מבוגרים, או אלה הסובלים ממגוון בעיות בריאות אשר טאי צ'י מתקן, משפר, מרפא, משקם ,מסייע או מאיץ ההחלמה.

בניגוד לאימון או פעילות ספורטיבית "רגילה" אשר לעיתים גורמת לסטרס/עקה ואף לנזק לשרירים או למפרקים, תרגול טאי צ'י הנו משחרר ומרגיע. תודות לכך- טונוס השרירים משתפר, כך גם שיווי המשקל והגמישות. טאי צ'י מרגיע את המיינד ומחזק את המערכת החיסונית. טאי צ'י הוא המרשם שלכם לבריאות טבעית- ללא תופעות לוואי.



שאלה : אני בן 75 וסובל מבעיית דלקת מפרקים ניוונית של הברך. האם מומלץ לי להתאמן אצלכם בטאי צ'י?


תשובה:  דלקת מפרקים ניוונית של הברך אשר נקראת גם אוסטאוארטריטיס של הברך הנה פגיעה או שחיקה בסחוס שבין שתי עצמות הברך . טאי צ'י מומלץ על ידי רופאים רבים, פזיוטרפיסטים ומטפלים כאחד מהתרופות הטבעיות העוצמתיות ביותר שיש כיום להציע עבור אדם הסובל מדלקת מפרקים ניוונית, שגרונית , פיברומיאלגיה וכו.



שאלה:  תודה. נראה לי שיש רבים אשר סובלים מדלקות מפרקים, גם של הברכיים, אשר אינם מודעים לעובדה כי ישנו תרגול טאי צ'י אשר יכול לסייע להם.
האם תוכלו לפרט מהם היתרונות של תרגול טאי צ'י עבור מבוגרים עם בעייה כמו שלי או דומה?



תשובה:  בוודאי. לטאי צ'י יש אפקט מרגיע ותודות לתנועה המתונה הוא אינו גורם לכאב.
יתר על כן, תרגול טאי צ'י יסייע לך בהפחתת הכאב הנובע מארטריטיס. מחקרים מוכיחים שתרגול טאי צ'י מסייע עבור אלו הסובלים מאוסטאוארטריטיס קל, בינוני וקשה, בהקלה על הכאב ובשיפור המגבלה הפיזית.

מחקר חדש שנערך לאחרונה, השווה בין אימון טאי צ'י אל מול טיפול רפואי סטנדרטי, בהיבט של הפחתת רמות הכאב, שיפור התפקוד הפיזי, שיפור ברמות הדיכאון, הפחתת כמות התרופות ושיפור איכות החיים בקרב מטופלים הסובלים מאוסטאוארטריטיס של הברך (דלקת מפרקים ניוונית).
במחקר אשר כלל 204 משתתפים מעל גיל 40, המשתתפים נחלקו לשתי קבוצות. המטופלים בקבוצת הטאי צ'י תרגלו טאי צ'י עם מדריך טאי צ'י מוסמך, במשך 12 שבועות. המטופלים בקבוצה השנייה קיבלו טיפול רפואי סטנדרטי, לאותו משך זמן.

כעבור 12 שבועות חל במטופלים בשתי הקבוצות שיפור משמעותי ברמת הכאב. השיפור ברמת הכאב נשמר לאורך 52 שבועות !

היתרון בקרב מתרגלי הטאי צ'י לעומת הקבוצה השנייה היה בכך שהם הציגו שיפור משמעותי רב יותר בהיבט של ה-well-being המשולב בירידה ברמות הדיכאון.




שאלה: חלק מהתנועות של הטאי צ'י נראות לי מורכבות וקשות לביצוע תרתי משמע, האם זה יתאים לי?


תשובה: המומחים לטאי צ'י בפי-מדיקל לבריאות שופ מתמחים בהתאמת תנועות הטאי צ'י במיוחד עבור מבוגרים, בעלי מוגבלויות ועבור אלו הסובלים מדלקת מפרקים ניוונית, שגרונית וכו.

לקחנו את החלקים בטאי צ'י אשר יותר יעילים עבור החלמה ובריאות תנועתית, כך שכל אחד יכול לבצע תנועות אלו ולהפיק מהם תועלת בריאותית מגוונת.



 
שאלה: מה הופך את הטאי צ'י לפעילות מועדפת עבור מבוגרים?


תשובה: טאי צ'י למבוגרים הנה פעילות בעצימות נמוכה אשר הנה אידיאלית עבור בני גיל הזהב ועבור אלו המחפשים לעסוק בפעילות גופנית מתונה ומבריאה.

תרגול טאי צ'י על בסיס קבוע (פעם בשבוע) ישפר את מרכיב הכוח אצלכם, את הגמישות וטווח התנועה שלכם.
תרגול טאי צ'י יפחית את ההשפעות הניווניות במחלות של מבוגרים (אבל לא רק) כגון ארטריטיס, פיברומיאלגיה, דלקת מפרקים ניוונית ועוד.

תרגול טאי צ'י גם משפר שיווי משקל וקואורדינציה ובכך מפחית את הסיכוי לנפילות בקרב מבוגרים.

תרגול טאי צ'י הנו דרך מצוינת לשיפור התפקוד הקוגניטיבי אצל המבוגר/ת, מקל על מצבי דחק (סטרס) ומשרה רוגע
.


שאלה: אני סובל מהשמנה באזור הבטן עם היקף מותניים גדול מאוד, האם תירגול טאי צ'י יכול לתרום בעניין זה?

תשובה: מן הידועות היא שהשמנה בטנית נחשבת למסוכנת לבריאות ועלולה לגרום לתחלואה מגוונת. 
לאחרונה פורסם מחקר אשר בדק השפעת תירגול טאי צ'י בקרב אלו הסובלים מהשמנה בטנית. המחקר כלל משתתפים רבים. תוצאות המחקר הדגימו שתירגול טאיצ'י הנו יעיל בהפחתת היקף המותניים במידה שווה לפעילויות אירוביות. תועלות בריאותיות נוספות אשר נצפו- ירידה במשקל, שיפור במדדי כולסטרול וטריגליצרידים. 

תוצאות מחקר זה הנן חשובות כיוון שהן מדגימות כיצד תירגול טאי צ'י כתנועה איטית , זורמת ומשוחררת ולא כוחנית, המתאימה יותר למבוגרים, יכולה להחליף את הצורך בעומס אירובי.

מידע נוסף לגבי המחקר ויתרונות הטאי צ'י תוכלו לקרוא כאן



שאלה: האם תרגול טאי צ'י פעם בשבוע למשך שעה, יתן לי את האפקט הבריאותי המיטיב?

תשובה: בהחלט כן, בתנאי שתקפיד להגיע לאימון בכל שבוע. מנסיוננו- אימון שבועי עם מדריך טאי צ'י מוסמך ובעל נסיון ומומחיות בטאי צ'י למבוגרים- יכול לחולל שינויים מדהימים תוך מספר חודשים קצר.

אחרי מספר פגישות אשר במהלכן תלמד מספר תנועות טאי צ'י, תוכל להתחיל לתרגלם מתי שתחפוץ בכך, בזמנך הפנוי. בבוקר, לפני השינה- כל המרבה הרי זה משובח.



שאלה: האם ארגונים רפואיים מיישמים את הידע הקיים כיום בנוגע לפעילות המטיבה של טאי צ'י בסיוע במקרים של ארטריטיס ומניעת נפילות בקרב מבוגרים?

תשובה: מחקרים רפואיים מראים כי פעילות טאי צ'י מפחיתה כאבים בקרב אלו הסובלים מארטריטיס.
פעילות הטאי צ'י משפרת את איכות חייהם עקב כך. מסיבה זו, קרנות, איגודים וארגונים לארטריטיס מעניקים תמיכתם המלאה בעידוד האימון בטאי צ'י. באותה נשימה, מרכזים למניעת ובקרת מחלות מעודדים גם הם מבוגרים לקחת חלק בפעילות טאי צ'י משקמת ומרפאת.



שאלה: מהו רצף זמן אימון בטאי צ'י אשר הופך אותו לכלי טיפולי וחיזוקי? כמה זמן עליי להתאמן כדי שהאפקט המיטיב ישפיע?

תשובה:  משך זמן האימון תלוי ביעדים ובמטרות של המתאמן.
עבור מבוגרים ואנשים עם מצבי בריאות כרוניים- יש להעלות בהדרגה את מספר הדקות של האימון ואת תכיפות האימונים.

זכרו- 5 דקות של אימון טאי צ'י ביום טובים יותר משום דבר וחצי שעה של אימון מורכבת מהרבה חמש דקות כאלו...




שאלה: כיצד טאי צ'י מסייע לאנשים עם סכרת?

תשובה: תזונה ופעילות גופנית הנם אבני הפינה שבניהול סכרת.

הוכח מחקרית כי אנשים עם סכרת אשר מתאמנים באופן סדיר, נהנים מבקרה טובה יותר על רמות הסוכר בדמם. כמו כן נצפה כי הסובלים מסכרת אשר מתאמנים בטאי צ'י סובלים פחות מסיבוכים הקשורים למחלת הסכרת כגון מחלות לב ושבץ.

הבעייה היא שרבים אינם מתמידים בפעילות גופנית לאורך זמן כיוון שהיא אינה מהנה עבורם.
טאי צ'י שונה מפעילות מונוטונית כמו הליכה בכך שהוא גורם להנאה ולרבים כמעט לסוג של התמכרות טובה.




שאלה: אני סובל מבעיית פיברומיאלגיה, האם אימון טאי צ'י מסייע לאלו הסובלים מסמפטומי פיברומיאלגיה?


תשובה: בהחלט ובאופן מובהק.

מחקר אשר פורסם ב- New England Journal Of Medicine מצביע במפורש על כך שטאי צ'י מהווה טיפול יעיל עבור אלו אשר להם פיברומיאלגיה. האפקט של אימוני טאי צ'י לאורך 12 שבועות הובחן היטב בשאלוני ה-FIQ Score . נבדקו שיפור בנושא הכאב, איכות השינה, דיכאון ואיכות חיים. בכל המדדים נצפה שיפור אשר נשמר גם 24 שבועות לאחר מיכן.

מחקרים רבים מצביעים על התועלת אשר באימון טאי צ'י לכאבי שריר-שלד, דיכאון ושיפור איכות החיים.

אין ספק כי תרגול טאי צ'י טומן בחובו תועלות פיזיות ונפשיות (גוף-נפש) וכן ניהול התסמינים במקרי פיברומיאלגיה. טאי צ'י גם מסייע בשיפור הביטחון העצמי וההתגברות על הפחד מהכאב.

טאי צ'י למבוגרים, לגיל הזהב, לשיקום ומניעה של תסמיני גיל זה אנחנו.


שאלה: אני בן 72 ומתקשה להירדם בלילות, איכות השנה שלי לא טובה ואני עייף במהלך היום. האם טאי צ'י יסייע לי?

תשובה: ראשית יש לשלול בעיית דום נשימה חסימתית בשינה, המדובר בארועים רבים של הפסקות נשימה קצרות אשר פוגעים באיכות השינה ועלולים להתפתח ליתר לחץ דם, עייפות יומית, תופעת ניקור, אבדן זכרון וחוסר ריכוז. אם פסלתם בעיית דום נשימה בשינה, בהחלט טאי צ'י מסייע מאוד באיכות השינה. רבים מדווחים על שינה מרוכזת יותר , עמוקה ואיכותית יותר, אחרים על הרדמות מהירה ויקיצה מוקדמת ויש המספרים על התארכות בשעות השינה. כולם מדווחים על מצב רוח טוב יותר, ערנות וריכוז גבוהים יותר במהלך היממה ועל מוטיבציה גבוהה יותר.

שאלה: האם במהלך אימון הטאי צ'י אתאמן גם בצ'י קונג?

תשובה: טאי צ'י הנו סוג של צ'י קונג כך שבאותה נשימה, כאשר אתם מתאמנים בטאי צ'י אתם גם מתרגלים צ'י קונג.

למידע נוסף על התועלות שבאימון טאי צ'י ועל התרגולים המבריאים שאנו מציעים עבורכם- קראו כאן



מתענינים בפעילות טאי צ'י למבוגרים, קראו גם את המידע על טאי צ'י וחשיבותו בטיפול בדלקת מפרקים ניוונית או אוסטאוארטריטיס.
לייבסיטי - בניית אתרים